Konferens

Den här helgen är det den årliga segelflygkonferensen och segelflygförbundets årsmöte. Var där förra året men kände mig inte så sugen på att åka i år. Det är lite för mycket kaos på hemmaplan också. Egentligen kanske jag borde ha tagit chansen att komma iväg några dagar men jag vet inte. Nästa år räknar jag med att åka dock. Ska kämpa för att få ett silver-C som jag kan hämta på prisutdelningen.

Vardag

Allt rullar sakta framåt. Jag håller nu på med ett nytt projekt på högskolan, det ska bli en film där 3D-grafik och inspelad video ska bakas ihop. Känner att jag är inne i en ”mitt i projektet”-kris, kan vi verkligen klara av det här?

Det är inte bara fysiskt utrymme som räknas när man bedömer en arbetsplats numera. Min personliga arbetsplats på högskolan är väldigt trevlig och har dessutom en SUNET-anslutning som ger mig 94 Mbit/s nedströms när jag testar med Bredbandskollen.

Sommarlov

Nu har jag varit hemma några dagar efter att ha varit i Polen i drygt två veckor. Sommaren går snabbt, snart är det höst. På måndag börjar skolan. Måste fixa det sista innan terminen börjar. Dock kommer jag nog ha tid i höst också – hoppas jag.

Med lite tur blir det flygning i helgen. I annat fall kan jag roa mig med att hänga på flygklubben. ”Fixardag” är utlyst på både lördagen och söndagen. Jag ska ta och skicka in information om öns segelflygsektorer så att de kommer med i datorfilen med alla Sveriges segelflygsektorer.

Har engagerat mig i att göra en musikvideo också. Vi får se hur det går men sannolikheten att det hela blir av är i alla fall hög. Skoj men jobbigt. ”Det är inte lätt när det är svårt men det är skönt när det är hårt.”

OLC

Idag blev det flygning igen. Jag övar allt jag kan och landningarna känns bättre nu. Jag har större marginal och kan ta ett sjunkområde utan att få hjärtat i halsgropen. Jag tror också att jag blev först i klubben med att skicka in ett resultat till OLC. Min kassa flygning genererade några ynka poäng men eftersom jag var först så leder ju jag inom klubben!

http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?flightId=1012482450

Flygning med certifikat

I söndags och måndags blev det flygning igen. Min första flygning som certifikatinnehavare gjorde jag! På måndagen var jag utanför sektor Vänge för första gången också. Tjocka Cumulus som det drog rejält under var temat för dagen, på eftermiddagen dog det tyvärr ut runt fältet.

Piper Colt

Tvåsitsigt segelflygplan

VVS

Jag såg en hel sidan med sådana här bilder. Den var länkad från Buzz Bazooka, det lär knappast det här inlägget bli.

Sovjetisk kvalitet

Min sista start jag behövde för segelflygcertifikatet fick jag tillslut göra i det Tjeckiskbyggda plåtflygplanet LET L-13 Blanik från Bunge flygfält (ESVB) i torsdags. Ett sanslöst coolt flygplan med rysk text på alla instrument, bakkantsklaff och infällbart hjul. Glidtal på 1:28 är som en Bergfalke men Blaniken var en större upplevelse att flyga. Lite termik var det på förmiddagen men efter lunch hittade jag inget.

Certifikatansökan borde vara hos Luftfartsstyrelsen nu och handläggningstiden skulle vara tio arbetsdagar så det är bara att vänta.

Markkontakt

Här sitter jag på marken och skriver. Klubbens kära förhistoriska bogserflygplan är fortfarande i tusen bitar med den viktigaste fortfarande på fastlandet. Jag väntar och jag väntar. Tålamod lär vara en dygd, jag hoppas verkligen att det stämmer.