Etikettarkiv: đŸ§‘â€âœˆïž Flygning

OLC

Idag blev det flygning igen. Jag övar allt jag kan och landningarna kÀnns bÀttre nu. Jag har större marginal och kan ta ett sjunkomrÄde utan att fÄ hjÀrtat i halsgropen. Jag tror ocksÄ att jag blev först i klubben med att skicka in ett resultat till OLC. Min kassa flygning genererade nÄgra ynka poÀng men eftersom jag var först sÄ leder ju jag inom klubben!

http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?flightId=1012482450

Flygning med certifikat

I söndags och mÄndags blev det flygning igen. Min första flygning som certifikatinnehavare gjorde jag! PÄ mÄndagen var jag utanför sektor VÀnge för första gÄngen ocksÄ. Tjocka Cumulus som det drog rejÀlt under var temat för dagen, pÄ eftermiddagen dog det tyvÀrr ut runt fÀltet.

Piper Colt

TvÄsitsigt segelflygplan

Sovjetisk kvalitet

Min sista start jag behövde för segelflygcertifikatet fick jag tillslut göra i det Tjeckiskbyggda plÄtflygplanet LET L-13 Blanik frÄn Bunge flygfÀlt (ESVB) i torsdags. Ett sanslöst coolt flygplan med rysk text pÄ alla instrument, bakkantsklaff och infÀllbart hjul. Glidtal pÄ 1:28 Àr som en Bergfalke men Blaniken var en större upplevelse att flyga. Lite termik var det pÄ förmiddagen men efter lunch hittade jag inget.

Certifikatansökan borde vara hos Luftfartsstyrelsen nu och handlÀggningstiden skulle vara tio arbetsdagar sÄ det Àr bara att vÀnta.

Markkontakt

HÀr sitter jag pÄ marken och skriver. Klubbens kÀra förhistoriska bogserflygplan Àr fortfarande i tusen bitar med den viktigaste fortfarande pÄ fastlandet. Jag vÀntar och jag vÀntar. TÄlamod lÀr vara en dygd, jag hoppas verkligen att det stÀmmer.