Segelflyg

Cockpit

Jag alltid tyckt om att flyga, även stora passagerarflygplan. Nyfikenheten väcktes troligtvis när jag som lite såg skärmflygare kasta sig ut från bergen och flyga runt i dalgångarna. Att flyga fram och tillbaka med passagerarflygplan tycker i alla fall jag låter som en lite tveksam hobby men att flyga själv, i en cockpit precis stor nog för att en vuxen person ska få plats halvliggande, är lite mer intressant. Så är det förstås mycket bättre utsikt än från någon plats i ett passagerarflygplan.

Air-to-airMolnFörsta gången jag flög med något mindre än ett passagerarflyg var på Hobbymässan i Stockholm där man kunde åka rundtur med helikopter. Efter det dröjde det några år till jag 2005 flög segelflyg för första gången. Det var precis i slutet på sommaren. 2006 påbörjade jag min certifikatutbildning och gjorde min första ensamflygning. 2007 fortsatte det hela och i början på 2008 skulle jag bli klar och få lösa ut mitt certifikat från Luftfartsstyrelsen. Återkommande problem med klubbens bogserflygplan gjorde dock att det drog ut på tiden. Så tillslut gick det dock vägen. Jag fick som nödlösning flyga en LET L-13 Blanik från Bunge flygfält och på så sätt nå upp till kraven på flygerfarenhet. Den dyraste papperslappen jag någonsin betalat för fick jag hem den 10 juli 2008.

Från 2008 flög jag mycket AFT, Allmän Flygträning. Jag tog segelflygborgarmärke och vann Gotlandscupen ett år. Inte höll jag mig på Gotland heller utan var på besök hos flera svenska klubbar. Två veckor i Polen blev det också. Inflygning på motorseglare är påbörjad. Under vintertid har jag flugit Condor och tävlat lite i det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *